Krushuvade Pelikaner vid Lake Kerkini

Fotoresa till Lake Kerkini | Krushuvade Pelikaner | Anki Hammar

Nationalparken, Lake Kerkini – Jag och min kompis började fundera redan i höstas på var vår årliga fotoresa skulle gå till. Vi har gjort resor både till städer och även till Grekland för att lokalisera orkidéer. Vi gillar verkligen Grekland och började då fundera på om vi skulle leta upp något trevligt ställe för lite fågelfotografering. Valet föll på Lake Kerkini norra Grekland med deras krushuvade pelikaner som håller till där under vintermånaderna.

Jag tog kontakt med en grekisk arrangör och vår resa skulle göras deras sista dagar på säsongen, vilket blev 4-7 mars. Jag bokade flyg från Arlanda direkt till Thessaloniki och sedan blev vi upphämtade av vår guide Nikos på flygplatsen. Efter drygt en timme var vi framme på vårt hotell. Ett ganska stort hotell nära sjön och vi var de enda gästerna! Vi hade sedan bokat Nikos och hans båt två morgonturer och två kvällsturer. Lite lyxigt att få guide och båt för oss själva. Nikos är förutom guide även fotograf så han vet att det behövs tid. Vi var ute ca 3-4 timmar varje gång, vilket egentligen var lite längre än vad vi betalat för och det var ju helt perfekt!

Lake Kerkini är ett vattenmagasin och en articifiell sjö i norra Grekland strax söder om Kerkinibergen, inte långt från gränsen mot Bulgarien.

Krushuvade pelikaner är inte bara de största pelikanfåglarna. Det är även den största, flygkunniga fågeln – ja, största, flygkunniga djuret!

De största exemplaren kan väga upp till 15 kg och bli runt 180 cm höga. Vingbredden tangerar den hos vandrings-albatrossen, vilken innehar “världsrekordet” på 3,6 meter. Den långa näbben, som kan bli bortåt halvmetern lång, är den näst längsta bland alla pelikaners. (Enbart den australiska glasögonpelikanens näbb är längre.)

Knappast överraskande lever även denna pelikan, nästan uteslutande av fisk. Över ett kilo om dagen kan gå åt för denna fågelbjässe, och mycket kan lagras i den stora, djupa näbbsäcken. En näbbsäck som för övrigt byter färg efter årstid. Gult är vinterns färg och under parningstiden lyser den i rött till orange.

Sitt svenska namn har den krushuvade pelikanen fått efter sin “virvel” i hjässans fjädrar.

Efter att vi checkat in på hotellet vad det dags för förberedelser inför vår första kvällstur med vår guide Nikos, men vi hann med att ta en promenad ner till sjön för att se oss omkring.

Nikos hämtade oss på hotellet och vi körde någon kilometer bort där hans båt låg förtöjd. En liten öppen båt på ca 5 meter med bänkar på sidorna och eftersom det bara var Nikos, jag och min kompis hade vi gott om plats att röra oss i båten.

Direkt när vi gav oss iväg kom pelikanerna och satte sig på relingen. Herregud, de är enorma!!!

Vi fick 4 fantastiska turer med båten både morgon och kväll vilket resulterade i olika väder och ljus.

Vid ett tillfälle fick vi gå iland och sätta oss på stranden och Nikos kastade fisk till pelikanerna, där skulle jag haft ännu mer vidvinkel men hade inte riktigt förstått att vi skulle komma så nära.

Jag hade haft en tanke i huvudet att jag gärna ville få bild på pelikaner med bergen i bakgrunden som skulle vara snöklädda. Då vi kom i slutet på säsongen så hade jag nog lite tur att snön låg kvar!

Nikos körde oss även så att vi kom pelikanerna riktigt nära och kunde då få fina detaljbilder.

Mitt bland alla krushuvade pelikaner låg en rosa pelikan och njöt i solen. Bland det sötaste jag sett!!!

Mellan våra turer med Nikos och hans båt fick vi både frukost att ta med i båten och sedan frukost på hotellet när vi var tillbaka, lunch och middag. Dock hann vi aldrig med luncherna eftersom vi satt länge och åt frukost och bara hade det väldigt bra. Vi var ju helt ensamma på hotellet så ingen som störde oss!

Nikos var också mycket trevlig, då han fyllde år på lördagen bjöd han med oss tillsammans med sin familj och vänner långt ut på landsbygden mot den Bulgariska gränsen. Där hade han en vän som hade en liten vinfabrik! Trevlig middag fick vi bland snälla greker!

Dessa 4 dagar var fantastiska på alla sätt och vis och hem kom jag med mängder av bilder på de krushuvade pelikanerna.

Jag hade även fantiserat om att få några häftiga bilder på flamingos, men de hade begett sig iväg en bit och när vi försökte en dag så kom vi bara så vi såg dem på mycket långt håll, men det var ändå kul att få ha sett dem!

Jag kan verkligen rekommendera en resa hit och jag hoppas kunna återvända någon mer gång!